Tips för skönare sömn

Ett sovrum kan blir hur mysigt och inbjudande som helst, sover du dåligt är det ändå ingen fristad att vända sig till på kvällarna. Listen varför man sover dåligt kan bli lång, det är högst individuellt hur vi reagerar på saker som stress och värme, exempelvis. Vi tänkte ändå försöka ge några tips som kan hjälpa dig att få en skönare nattsömn. 

Rätt madrass

En gammal och uttjänt madrass ger inga goda drömmar. Istället vrider och vänder du på dig och vaknar upp som om du knappt sovit. Besök en sängbutik och prata med experter på plats. Genom att veta din vikt och din sovställning kan de rekommendera på vilken madrass du behöver.

Sköna tyger

Vi köper inte nya påslakan och örngott så ofta som vi borde. Istället dras vi med sneda och vridna påslakan och sover på kuddar med söndertvättade örngott. Unna dig själv nya och fräscha tyger som du kan bädda ned dig i. En säng med linnelakan sägs vara otroligt skön att sova i, materialet andas och håller dig svalare. Satin är också ett bra val, det är lättare att vända sig i sängen samt att tyget sliter mindre på håret.

Sänk temperaturen

Testa att ha endast 17-18 grader varmt i sovrummet. Vi sover bättre om det är lite svalare än för varmt. Om du fryser kan du sova i sockar eller pyjamas, det hjälper att luften i rummet är sval. Under sommaren kan det vara svårt att få ned temperaturen i rummet, då kan du lägga lakan i en påse och stoppa i frysen, ta fram och bädda ut innan läggdags.